Tiedote medimurjenkoiran omistajille

Ensi vuoden alusta sinun on mahdollista rekisteröidä medisi ER-rekisteriin joka on Kennelliiton erikoisrekisteri, kantakirjan liitännäisrekisteri.

Suomessa uusi rotu, joka ei ole FCI:n hyväksymä, voidaan hyväksyä Kennelliiton hallituksen päätöksellä. Anominen on mahdollista, jos rodun alkuperämaan kennelkeskusjärjestö rekisteröi rotua FCI:n tunnustamaan rekisteriinsä. Kun Kennelliiton hallitus hyväksyy anomuksen, voidaan ko. rodun koiria tämän jälkeen rekisteröidä ER-rekisteriin, mutta näitä koiria ei voida siirtää FI-rekisteriin, ellei FCI hyväksy rotua.

Tuontikoiran tulee olla tunnistusmerkitty ja mikrosiru- tai tatuointinumeron tulee olla merkitty rekisteritodistukseen tai passiin (jolloin mukaan liitetään kopio passista). Kroatiasta vaaditaan tuontikoiran rekisteröintiä varten erillinen vientiä varten annettu polveutuminen eli export pedigree.

Tuontikoiran rekisteröinnin voi aloittaa Kennelliiton Omakoira-jäsenpalvelussa. Kennelliitossa koiran sukutaulusta tallennetaan neljä sukupolvea, mikäli ne on kirjattu koiran alkuperäiseen rekisteritodistukseen (export pedigree). Sukutauluun tallennetaan vain FCI-hyväksytyssä rekisterissä olevat koirat.

Jos et ole käyttänyt Omakoira-palvelua aikaisemmin, rekisteröidy ensin palvelun käyttäjäksi. Tarvitset rekisteröitymisessä henkilökohtaiset pankkitunnuksesi. Rekisteröitymisen jälkeen saat sähköpostiisi salasanan, jolla pääset kirjautumaan palveluun.

Tuontikoiran rekisteröinti tehdään Omakoira-palvelussa täyttämällä koiran tiedot sähköiseen lomakkeeseen. Lomake tulostetaan ja lähetetään export pedigreen kera Kennelliiton rekisteröintipalveluihin lomakkeessa näkyvään osoitteeseen.

Tiedot tuontikoiran kaikista omistajista todennetaan Omakoira-palvelun kautta. Jos tuontikoiralla on useampi omistaja, lähtee heille sähköpostitse omistajatietojen hyväksymispyyntö, joka tehdään Omakoira-palvelussa. Jos hyväksymispyynnön saajalla ei ole vielä Omakoira-tunnuksia, hän voi tilata ne sähköpostitse lähetettävän linkin kautta.

Jos koiralla on ulkomainen omistaja tai alaikäinen omistaja, jolla ei ole Omakoira-tunnuksia, tarvitaan häneltä allekirjoitus koiran rekisteröintilomakkeeseen.

Omakoirapalvelu on vain kennelliiton jäsenille. Jos et ole jäsen tulosta kennelliiton sivuilta lomake https://www.kennelliitto.fi/en/media/1042 ja täytä se ja lähetä export pedigreen kanssa kennelliittoon.

Alkuperäiseen rekisteritodistukseen tai export pedigree -dokumenttiin merkitään koiran suomalainen rekisterinumero tarralla ja todistus palautetaan omistajalle.

Luonnontöpöhäntäistä tuontikoiraa rekisteröitäessä vaaditaan töpöhäntäisyyden vahvistavan geenitestin tulos. Tulokseksi hyväksytään Genoscoper Oy:n (voidaan tilata osana MyDogDNA PASS ja MyDogDNA LITE -testipaketteja), Laboklin GmbH & Co. KG:n tai Movet Oy:n tarjoama testitulos tai ulkomainen T-box-mutaatiota koskeva testitulos. Eli töpn medin omistajan on tehtävä tämä testi ja tulos on lähetettävä kennelliittoon muiden asiakirjojen mukana.

Tuontikoiran rekisteröinnistä peritään toisen maksuluokan mukainen maksu mikä tällä hetkellä on 70 EUR.

Sijoituskoirien rekisteröinti kuuluu omistajalle eli sijoitukseen antajalle, koska hänen nimensä lukee rekisteripaperissa.

4 views